8 مرحله برای آماده سازی کمپین موفق در گوگل ادز

8 مرحله برای آماده سازی کمپین موفق در گوگل ادز

با توجه به افزایش روزافزون اهمیت تبلیغات و ظهور استراتژی های نوین تبلیغاتی برای سبقت گرفتن کسب و کارها از یکدیگر، امروزه استفاده از سرویس های تبلیغاتی ارائه شده توسط گوگل، مانند گوگل ادوردز، یکی از کارآمدترین روش ها برای دیده شدن است.
برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز می بایست مراحل مشخصی را طی کنید و با رعایت اصول و ملاحظات مهم اقدام به توسعه ی کسب و کار خود کنید تا کمپینی متفاوت و کارآمد داشته باشید.
توجه به جزییات و اهداف مختلف در ایجاد کمپین های تبلیغاتی گوگل ادز در افزایش بازدهی کسب و کار شما موثر خواهد بود و باعث دریافت نتایج موفقیت آمیزتری از فعالیت کمپین خواهد شد. در دوره گوگل ادز با بررسی عوامل متعدد و برنامه ریزی های دقیق و ماهرانه برای طراحی کمپین و مدیریت آن به بهترین نحو آشنا خواهید شد.

در این مقاله 8 مرحله ی کلیدی که هنگام راه اندازی کمپین تبلیغاتی باید در نظر بگیرید را با شرح جزییات مطالعه کنید و از راهنمایی ها و سرنخ های ارائه شده به بهترین شکل استفاده کنید.

انتخاب هدف یا گل تبلیغات گوگل

تمام کمپین های تبلیغاتی و کسب و کارها با یک یا چند هدف مشخص راه اندازی می شوند و مدیران و صاحبان برندها از ابتدای مسیر همواره برای تحقق این اهداف در تلاش هستند. کمپین های تبلیغاتی گوگل یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به اهداف بیزینس ها هستند که اگر به درستی و با دقت اجرا شوند به سرعت به نتیجه ی مطلوب خواهند رسید. هدف یا Goal هر کسب و کار باید در ابتدای راه اندازی کمپین مشخص شود و تمام ویژگی های کمپین تبلیغاتی در اختیار آن هدف قرار بگیرد.
به عنوان مثال اگر هدف شما از راه اندازی کمپین تبلیغاتی گوگل ادز افزایش ترافیک وب سایت تان است یکی از بهترین اقدامات در گام اول این است که حداکثر قیمت به ازای هر کلیک را به گوگل ارائه دهید تا خیال شما از تحقق هدف تان راحت باشد.
انتخاب هدف برای تبلیغات به شما کمک می کند بدانید برای رسیدن به چه چیزی در حال تلاش هستید و تمام ارکان موجود و اقدامات را بر اساس همان هدف تنظیم کنید.
انتخاب هدف یا گل تبلیغات گوگل

نوع کمپین خود را انتخاب کنید

مرحله ی بعد از تعیین هدف، انتخاب نوع کمپین است که از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که نوع کمپین تبلیغاتی شماست که مشخص می کند تبلیغات شما به چه شکلی و در کجا به مخاطب نشان داده شوند. پس برای انتخاب نوع کمپین لازم است مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و قادر باشید رفتار آن ها در وب را تحلیل کنید. گوگل در این مرحله با توجه به هدف شما فهرستی از انواع کمپین تبلیغاتی را پیشنهاد می کند تا مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.
برای مثال یک کمپین تبلیغاتی Discoery تبلیغات را در فید اپلیکیشن گوگل، جی ‌میل و یوتیوب طبق  رفتار و علاقه ی مخاطب نمایش می دهد. یا کمپین تبلیغاتی از نوع Display تبلیغات تصویری شما را در سایت های پارتنر گوگل به مخاطب ارائه می کند و در واقع افرادی در این کمپین مورد هدف شما قرار داده می شوند که به محصول شما علاقه دارند یا در صدد تهیه ی آن هستند اما هنوز جست و جو را شروع نکرده اند.
با شناخت مخاطبان هدف و مشتریانتان و آشنایی کامل با ویژگی های انواع کمپین تبلیغاتی گوگل ادز باید به خوبی بدانید کدام یک از کمپین ها شما را به هدفتان نزدیک تر می کند و همان کمپین را از لیست پیشنهادی گوگل انتخاب کنید.

بودجه ی خود را تعیین کنید

شما برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز نیاز دارید یک بودجه ی متوسط روزانه تعیین کنید. به این معنی که بعد از اعلام مبلغ مورد نظر خود در مزایده، برای گوگل مشخص کنید در روز چقدر برای تبلیغات شما هزینه کند.
با این کار برای کنترل و مدیریت هزینه های خود می توانید بودجه ی روزانه را تعیین کنید یا در زمان های مختلف طبق میل خود میزان آن را تغییر دهید. در هر کسب و کاری یکی از اجزای اصلی و کلیدی که همواره باید مورد توجه و نظارت قرار بگیرد بودجه بندی برای تبلیغات است، تعیین بودجه ی کمپین های تبلیغاتی در گوگل ادز و در نظر گرفتن یک برنامه ی واضح برای هزینه های تبلیغاتی به شما کمک می کند از هزینه های غیر ضروری و اضافه پرهیز کنید و پول خود را تنها در راه توسعه و تبلیغات موثر خرج کنید.
به خصوص اگر صاحب یک کسب و کار کوچک باشید یا هنوز در ابتدای مسیر برندسازی باشید این کار شما را به آینده امیدوار تر خواهد کرد و جلوی هدر رفتن پول و سرمایه ی شما را خواهد گرفت.
اگر برای تعیین بودجه سرمایه ی محدودی دارید جای نگرانی نیست، با ایجاد کمپین تبلیغاتی موثر در گوگل ادز و مدیریت اصولی بودجه ی محدود هم می توان از مزیت های تبلیغات در این پلتفرم بهره مند شد.

برای تبلیغ گوگل ادز باید در مزایده شرکت کنید

گوگل یک شرکت بزرگ تجاری ست که اگر اطلاعات کافی برای ورود به آن و استفاده از سرویس های تبلیغاتی آن را نداشته باشید، علیرغم فرصت ها و شانس های شگفت انگیزی که به شما ارائه می دهد، موفق نخواهید شد. سرویس تبلیغاتی گوگل بر اساس مزایده فعالیت می کند، به این معنی که برای هر جست و جویی که در گوگل انجام می شود مزایده ای برگزار شده و طی آن مشخص می شود که کدام تبلیغات با چه ترتیب و اولویت بندی در نتایج جست و جو نشان داده شوند.
برای اینکه تبلیغات شما نمایش داده شوند می بایست در مزایده شرکت کنید و مبلغ مورد نظر به ازای هر کلیک روی کلمه ی کلیدی دلخواه خود را به گوگل پیشنهاد دهید تا با بررسی پیشنهاد شما و پارامترهای دیگر جایگاه تبلیغات شما در گوگل مشخص شود.
لازم است بدانید همیشه مبلغ بالاتر در مزایده ی گوگل موثر نیست و الزاما پیشنهادهای گران تر برنده نخواهند شد، بلکه یکی از عوامل موثر در برده شدن در مزایده و داشتن جایگاه بهتر در نتایج سرچ گوگل، کیفیت است که گوگل این ویژگی را نیز مورد بررسی قرار می دهد.
مزایده در تبلیغ گوگل ادز

افزونه ها را به تبلیغات گوگل خود اضافه کنید

بعضی از انواع کمپین های تبلیغاتی که در قسمت های قبلی به آن ها اشاره شد، این قابلیت را به شما می دهند که اطلاعات بیشتری را به تبلیغات خود اضافه کنید. مثلا با انتخاب کمپین تبلیغاتی Video، Discovery، Search و Performance Max شما قادر خواهید بود اطلاعاتی نظیر لینک وب سایت، راه های ارتباطی و شماره تماس ها و اطلاعات دیگری از برند خود را به تبلیغات تان اضافه کنید.
با انتخاب و قرار دادن صحیح این افزونه ها مخاطبان ممکن است برای کلیک روی تبلیغات شما و ورود به سایت شما بیشتر ترغیب شوند و تعداد کلیک روی تبلیغات شما افزایش یابد. بسیاری از مشتریان با دیدن اطلاعات بیشتر درباره ی برند شما ممکن است کنجکاوتر شوند یا دلایل بیشتری برای ورود به سایت شما پیدا کنند.
بنابراین این افزونه ها را برای ارائه ی اطلاعات لازم به مشتری دست کم نگیرید و به عنوان یک آپشن تبلیغاتی ویژه به آن ها نگاه کنید. با مطالعه ی هرچه بیشتر و کسب اطلاعات لازم و آگاهی از جزییات کمپین های تبلیغاتی سرویس گوگل ادز با تمام جوانب آن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید استفاده ی حداکثری از این پلتفرم را در راستای تحقق اهداف خود داشته باشید.

ایجاد گروه های تبلیغاتی (Ad Group)

یکی از اجزای موثر در موفقیت کمپین تبلیغاتی شما تشکیل دادن گروه های تبلیغاتی است. این گروه ها حاوی کلمات کلیدی و پیام های تبلیغاتی شما برای کلیک روی آگهی شما هستند.
گوگل در هنگام تصمیم گیری درباره ی نتایج جست و جوهایی که تبلیغ شما در آن نمایش داده می شود، توجه خاصی به این گروه های تبلیغاتی می کند و اگر به درستی توسط شما تنظیم نشده باشند متاسفانه ی نتیجه ی خوبی از تبلیغات نخواهید گرفت.
یک گروه تبلیغاتی مجموعه ای از تبلیغات است که هدف مشترکی دارند. مثلا گروه تبلیغاتی بر اساس ایده ی تخفیف می تواند به این شکل باشد که اگر افراد با کلمات کلیدی به دنبال محصول خاصی هستند تبلیغ شما با تخفیف 25 درصدی روی آن محصول ارائه می شود. یا تبلیغات مرتبط با هم درباره ی کیف چرم در یک گروه تبلیغاتی قرار می گیرند و افرادی که در جست و جوی کیف چرم هستند را هدف قرار می دهند.
شما با ایجاد چنین گروه های تبلیغاتی در گوگل ادز تمرکز روی مخاطبانی که در جست و جوی محصول یا خدمات شما هستند را افزایش می دهید و در پی آن امکان افزایش نرخ کلیک روی تبلیغات شما بیشتر خواهد شد.
Google  به طرز شگفت انگیزی به گروه های تبلیغاتی شما متصل است و آن ها را بررسی می کند و با تحلیل و بررسی آن ها تصمیم می گیرد چه کسی و چه زمانی آگهی شما را ببیند.
ایجاد گروه های تبلیغاتی (Ad Group)

تارگت خود را انتخاب کنید

هدف یا تارگت مهم ترین عامل افزایش فروش محسوب می شود، زیرا شما تبلیغات خود را به منظور رسیدن به “تارگت” انجام می دهید و بدون تارگت، تبلیغات عملا معنایی نخواهد داشت.
تارگت به این معنی است که تبلیغات شما در گوگل ادز به مخاطبان هدف مشخصی نمایش داده شوند و کسانی که به دنبال محصول شما هستند یا به آن نیاز دارند به تبلیغات شما دسترسی پیدا کنند و برای خرید ترغیب شوند.
هدف گذاری و مشخص کردن تارگت می تواند به روش های مختلفی صورت گیرد. مثلا از طریق کلمات کلیدی، موضوعات و عناوین، ریمارکتینگ و یا مشخص کردن مخاطبان از روش های گوناگون انتخاب تارگت در گوگل ادز هستند. با آموزش گوگل ادز ضمن دست یابی به این مهارت ها می توانید به عنوان یک کارشناس، کمپین های خوبی و موثری طراحی و اجرا کنید
حتی برخی از انواع کمپین تبلیغاتی سرویس گوگل به شما اجازه می دهد تارگت خود را خیلی محدود و زوم کنید، به عنوان مثال در کمپین Performance Max این قابلیت وجود دارد که فقط افرادی که امسال کنکور دارند را به عنوان تارگت انتخاب کنید و تبلیغات شما تنها به این گروه خاص نشان داده شود. پس با محدود کردن نمایش تبلیغات خود به افرادی که به آن نیاز دارند و انتخاب تارگت مشخص امکان افزایش نرخ کلیک روی تبلیغات شما فراهم می شود.

conversion ها را تنظیم کنید

تبدیل یا Conversion در گوگل ادز به فعالیت های خاص مشتریان یا بازدیدکنندگان وب سایت شما گفته می شود که در ارتقای وضعیت بیزینس شما تاثیر مهمی دارد. Conversion معیاری کلیدی برای اندازه گیری میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی در گوگل است و فعالیت های کاربران مانند خرید آنلاین یا عضویت آن ها در سایت را ارزیابی می کند.
قبلا توضیح دادیم که گوگل ادز تنها زمانی از شما هزینه ی تبلیغات دریافت می کند که Conversion توسط کاربران صورت گرفته باشد و شما به هدف خود از تبلیغات در گوگل رسیده باشید.
Conversion یا نرخ تبدیل شما با افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما از طریق کلیک روی تبلیغات گوگل افزایش می یابد و به دنبال آن فعالیت های مختلف آن ها در وب سایت نیز بیشتر خواهد شد.
Conversion می تواند به شما کمک کند با بررسی فعالیت هایی که کاربران در وب سایت شما انجام داده اند میزان اثربخشی کمپین تبلیغاتی خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید و برای بهبود و ارتقای آن از طریق ایجاد تغییرات در هدف گذاری ها یا اصلاح کمپین تبلیغاتی خود در سروی گوگل ادز تلاش کنید.
اگر در انجام مراحل بالا به صورت مسلط و حرفه ای عمل نمایید، شرکت های مختلفی برای عنوان شغلی استخدام گوگل ادز خود به شما پیشنهاد همکاری خواهند داد.
نتیجه
سرویس تبلیغاتی گوگل ادز بستر ایده آلی ست تا کسب و کار شما توسط عده ی زیادی از مخاطبان هدف شما دیده شود و نوعی سرمایه گذاری هدفمند و موثر در زمینه ی تبلیغات و برندینگ به حساب می آید.
مراحل ارائه شده در این مقاله مراحل کلیدی ایجاد و راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی حرفه ای در گوگل ادز است که رعایت آن ها و در نظر گرفتن جزییات مهم تا حد زیادی شما را به اهداف تان نزدیک تر خواهد کرد.
همانطور که دریافتید گوگل ادز سرویس کارآمد اما پیچیده و پر چالشی است که برای تسلط روی تمام جنبه های آن و اطلاع از چگونگی عملکرد آن در شرایط مختلف نیاز به دانش روز و تجربه ی کافی دارید، فراموش نکنید مدیریت حرفه ای گوگل ادز در گرو به انجام رساندن این 8 مرحله ی کلیدی ست تا بتوانید با آزمون و خطا هر چه سریع تر به نتیجه ی دلخواه خود برسید.
ادامه مطلب  هزینه تبلیغ در گوگل ادز چگونه محاسبه می شود؟ نحوه ی پرداخت
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط