تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

کسب و کارها از هوش مصنوعی AI به روش های مختلف برای افزایش بهره وری، صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه ها استفاده می کنند. با پیشرفت های مستمر، هوش مصنوعی به سرعت تبدیل به یک قدرت گرانبها برای شرکت ها در تمامی تجارت ها می شود.

برای درک بهتر نحوه ی استفاده از هوش مصنوعی و تاثیری که در کسب و کارها دارد، یک نظرسنجی بزرگ از 600 نفر از صاحبان کسب‌ و کارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند یا قصد دارند از آن استفاده کنند به عمل آمد که نتایج آن نشان داد هوش مصنوعی در حوزه‌ هایی مانند امنیت سایبری، منابع انسانی، مدیریت فعالیت های روتین سازمان ها و تولید محتوا و پشتیبانی مشتری تاثیر دارد.

کسب و کارها برای بهبود و تکمیل امور مختلف خود ناگزیر خواهند شد از هوش مصنوعی در طیف وسیعی از زمینه ها کمک بگیرند. اما آیا با نفوذ هوش مصنوعی در تجارت، مشاغل از بین می روند؟ یا شکل جدیدی به خود می گیرند؟ در دوره هوش مصنوعی جواب کامل این سوالات را خواهید یافت. در ادامه با آینده ی مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوید.

آینده کسب و کارها با هوش مصنوعی، دو روی یک سکه

هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. چه این فناوری را بپذیریم چه نپذیریم، آمده است و باقی خواهد ماند.

امروزه، شرکت‌ ها از هوش مصنوعی برای انجام وظایفی مانند تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده، رفع اشکال، افزایش بهره‌ وری و موارد دیگر استفاده می‌کنند و بیشتر گمانه زنی ها مبنی بر این است که مزایای هوش مصنوعی در سال ‌های گذشته بیشتر از خطرات آن بوده است.

ادامه مطلب  تحولات بازارهای مالی با هوش مصنوعی

اما این بدان معنا نیست که هیچ نقطه ضعفی برای این فناوری وجود ندارد. بسیاری معتقدند اگر مزایای قابل توجه هوش مصنوعی را در نظر داشته باشیم، می توانیم با بسیاری از خطرات احتمالی هوش مصنوعی مقابله کنیم.

استارت ‌آپ ‌ها و کسب ‌وکارهای تثبیت ‌شده این فناوری جدید را دوست دارند و می توانند از آن در سرعت بخشیدن به مسیر رشد خود استفاده کنند.

پیاده سازی هوش مصنوعی در کسب و کار شما می تواند تقریباً برای انجام همه چیز مورد استفاده قرار گیرد: از خودکارسازی پشتیبانی خدمات مشتری گرفته تا ایجاد دستیارهای مجازی که می توانند در انجام کارهای روزمره به شما کمک کنند.

با این حال، مانند هر پیشرفت تکنولوژیکی، مزایا و معایبی مرتبط با پیاده سازی هوش مصنوعی در مشاغل وجود دارد. در ادامه به دو بُعد روشن و تاریک تاثیر هوش مصنوعی بر کسب و کارها پرداخته ایم.

آینده کسب و کارها با هوش مصنوعی

جوانب مثبت استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها

برای کسب بیشترین مزایا، کسب ‌و کارها باید به استفاده از طیف کامل فناوری‌های هوشمند از جمله ماشین لرنینگ، پردازش زبان طبیعی و موارد دیگر در فرآیندها و محصولات خود بهره ببرند.

با این حال، حتی کسب‌ و کارهایی که در استفاده از هوش مصنوعی تازه کار هستند، می ‌توانند مزایای زیادی از آن به دست آورند. با استقرار فناوری هوش مصنوعی مناسب، کسب و کار شما ممکن است این توانایی ها را به دست آورد:

• صرفه جویی در زمان و هزینه ها با خودکارسازی و بهینه سازی فرآیندها و وظایف معمول
• افزایش بهره وری و بازدهی عملیاتی
• اتخاذ تصمیمات تجاری سریع تر بر اساس خروجی های فناوری های شناختی
• اجتناب از اشتباهات و خطای انسانی، مشروط بر اینکه سیستم‌ های هوش مصنوعی به درستی راه‌اندازی شده باشند
• استفاده از بینش برای پیش بینی ترجیحات مشتری و ارائه ی تجربه شخصی بهتر
• استخراج حجم زیادی از داده ها برای تولید سرنخ های با کیفیت و رشد پایگاه مشتریان خود
• افزایش درآمد با شناسایی و به حداکثر رساندن فرصت های فروش
• افزایش تخصص با فعال کردن سیستم های تجزیه و تحلیل و ارائه مشاوره و پشتیبانی هوشمند

ریسک استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها

یکی از بزرگترین چالش‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی در تجارت، هزینه ‌های اولیه ی بالا و هزینه‌ های نگهداری مداوم است. برای اجرای برنامه های هوش مصنوعی نه تنها باید روی سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز سرمایه گذاری کنید، بلکه باید کارکنان خود را با آموزش هوش مصنوعی در مورد نحوه ی استفاده از آن تعلیم دهید.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی در بازاریابی

توسعه و پیاده‌ سازی یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند هزینه ی زیادی در بر داشته باشد و به تخصص و زیرساخت ‌های تخصصی نیاز دارد. علاوه بر این، سیستم‌ های هوش مصنوعی برای اطمینان از عملکرد و دقت خود نیاز به نگهداری و به‌ روزرسانی مداوم دارند.

این کارها به ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد. خبر خوب این است که با فراگیرتر شدن فناوری هوش مصنوعی و استفاده ی آسان تر، این هزینه ها به مرور زمان کاهش می یابد.

بنابراین پیاده سازی یک سیستم هوش مصنوعی می تواند پیچیده و دشوار باشد و ممکن است برای کسب ‌و کارهایی که فاقد بخش اختصاصی فناوری اطلاعات هستند چالش ‌برانگیز باشد.

لاوه بر این، سیستم‌ های هوش مصنوعی نیاز به یکپارچگی با سیستم‌ ها و فرآیندهای موجود دارند که می‌تواند زمان ‌بر بوده و به منابع قابل توجهی نیاز داشته باشد.

آمادگی برای دنیای تجارت با هوش مصنوعی

آمادگی برای دنیای تجارت با هوش مصنوعی

چگونه برای انقلاب هوش مصنوعی آماده شویم و در مسابقه ی فناوری پیروز شویم؟ هوش مصنوعی زحمت کارهای تکراری و طاقت فرسای شما را از بین خواهد برد و وقت آزاد بیشتری برای پول درآوردن در اختیار شما خواهد گذاشت.

به این ترتیب می توانید مهارت ها و توانایی ‌های خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهید و به کار بگیرید. به جای فرار کردن و پاک کردن صورت مسئله، ورود هوش مصنوعی را پذیرا باشید و خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید تا بتوانید از این فاوری در راستای تحقق اهداف خود نهایت بهره را ببرید.

هیچ شغل و حرفه ای از نفوذ هوش مصنوعی در امان نخواهد بود، پس چالش ها را تبدیل به فرصت کنید و ببینید چطور می توانید از این تکنولوژی برای اجرای ایده های نوین در کسب و کار بهره مند شوید. هوش مصنوعی را به عنوان یک دشمن نبینید؛ آن را به عنوان یک ابزار ببینید.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی میدجرنی چیست؟

چه بخواهید چه نخواهید، هوش مصنوعی بر زندگی و کسب و کار شما تأثیر خواهد گذاشت و آینده ی شما به اقدامات شما برای برنده شدن در این مسابقه ی فناوری بستگی دارد.

مشاغلی که هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین آن ها شود

تغییر مبتنی بر هوش مصنوعی در بازار کار به دلیل بسیاری از اثرات در بازار کار به موضوع مهمی برای بحث تبدیل شده است. در حالی که این فناوری پتانسیل خودکارسازی برخی وظایف و دگرگونی کسب و کارها را دارد، اما همچنان اثر پیچیده ‌ای بر اشتغال دارد و اگرچه در چند سال گذشته جهش های زیادی داشته است، اما همچنان با محدودیت هایی مواجه است و نمی‌تواند جایگزین چندین شغل شود.

برای مشاغلی که اجتماعی هستند، انسان ها و هوش مصنوعی با هم کار می کنند و هر کدام تخصص خود را به کار می گیرند. امور مرتبط با روانشناسی و قضاوت های اخلاقی، ارائه ی ایده های نوآورانه و خلاقانه، انجام وظایف جزیی و کامل انسانی، تصمیم گیری های سیاسی، فعالیت های فیزیکی پیچیده و نیازمند هماهنگی چشم و دست و ورود به فضاهای ساختاری پیچیده و ناشناخته از عهده ی هوش مصنوعی حداقل تا این لحظه برنمی آید و احتمالا هرگز برنخواهد آمد.

مشاغلی که کمتر اجتماعی و انسانی هستند، مانند بازاریاب تلفنی یا صادرکننده ی بیمه، احتمالاً به طور کامل توسط هوش مصنوعی تصاحب می شوند. تعداد زیادی از کشورها در استفاده از هوش مصنوعی پیشقدم شده اند، اما کاربرد هوش مصنوعی در ایران هنوز جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است.

با انقلاب هوش مصنوعی کسب و کارها از بین می روند؟

شما با هوش مصنوعی جایگزین نخواهید شد، حداقل هنوز. اما ممکن است شما با انسانی که از هوش مصنوعی استفاده می کند جایگزین شوید.

برای متخصص شدن در این تکنولوژی ، باید بفهمید که چگونه هوش مصنوعی جایگاه شما را مختل می کند و در کجای کسب و کارتان با آن روبرو می شوید. نقاط ضعف و آسیب پذیری های خود را بشناسید، تمام ابزارهای هوش مصنوعی مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کنید و بر آنها مسلط شوید.

ادامه مطلب  لیست ابزارهای هوش مصنوعی

هر چیزی را که می توانید به خاطر بسپارید یاد بگیرید. ورود هوش مصنوعی آغاز یک انقلاب بسیار تهاجمی و سریع است. فعال بودن و دست روی دست نگذاشتن دو مزیت به شما می‌دهد: یکی اینکه با تسلط بر ابزارها می‌توانید از دیگران پیشی بگیرید، و دوم اینکه مردم به کسب و کار شما روی می‌آورند زیرا می‌توانید مشکلات را به شکل سریع تر و کارآمدتری حل کنید.

ایلان ماسک معتقد است، اگر بتوانید مشکلات سخت ‌تر را سریع ‌تر حل کنید، دستمزد بیشتری دریافت خواهید کرد و در این روزهای آغازین استفاده از هوش مصنوعی در ارائه ی خدمات که اکثر مردم به دنبال بهترین و سریع ترین راه حل ها هستند، شما با هوش مصنوعی گزینه ی مجهزتری خواهید بود.

تجربه ای متفاوت در دنیای تجارت

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) در سال‌های اخیر به واژه ‌های رایجی در زدگی و کسب و کار تبدیل شده‌اند، و کسب ‌و کارها در هر زمینه و هر سطح از فعالیت به دنبال راه‌ هایی برای استفاده از این فناوری ‌ها برای بهبود عملکرد، تصمیم ‌گیری و تجربه ی مشتری هستند.

از اتوماسیون و خودکارسازی وظایف معمول گرفته تا فعال سازی ویژگی تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پتانسیل تغییر نحوه ی عملکرد و رقابت کسب‌ و کارها در عصر دیجیتال را دارند.

در این مطلب، مزایا، چالش ‌ها و آینده ی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در فرایند کسب و کاربررسی کردیم. به طور کلی صاحبان مشاغل نسبت به اینکه هوش مصنوعی چگونه جنبه های مختلف کسب و کار آن ها را بهبود می بخشد خوشبین هستند و معتقدند که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر تجارت آن ها در آینده خواهد داشت.

کسب و کارها این دیدگاه مثبت را به عوامل متعددی نسبت می دهند. مثلا ایجاد تجربه های جدید و هیجان انگیز برای مشتریان یا تولید سریع محتوا می تواند از تجربیات جذاب بکارگیری هوش مصنوعی در کسب و کارها باشد.

کسب و کار های متاثر از هوش مصنوعی

کدام کسب و کاها بیشتر تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت؟

از آنجایی که هوش مصنوعی (AI) از قلمروهای عادی فراتر می رود و به روش های پیچیده تر وارد زندگی ما می شود، جای تعجب نیست که تأثیر آن بر جنبه های مختلف زندگی ما متغیر باشد. از مراقبت های بهداشتی گرفته تا امور مالی، فناوری هوش مصنوعی به آرامی نحوه ی ساختار این صنایع و نحوه ی تعامل آن ها با افراد و کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ

در این میان کسب و کارهایی وجود دارند که مسیرشان به شدت تحت تاثیر پیشرفت ‌های هوش مصنوعی قرار می گیرد، خرده ‌فروشی، دیجیتال مارکتینگ، صنعت بیمه، تجارت های پولی و معاملات بازارهای مالی و آموزش و تولید از جمله کسب و کارهایی هستند که بیش از سایر تجارت ها با ظهور هوش مصنوعی متحول می شوند.

به طور کلی هر کسب و کاری با معرفی فناوری‌ های هوش مصنوعی مانند ربات ‌های دستیار خدمات مشتری یا الگوریتم‌ های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده ‌ها، به شدت تغییر کرده است، بنابراین درک اینکه هوش مصنوعی بر کدام بخش از تجارت تأثیر بیشتری می‌گذارد می‌تواند به ما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد اینکه کدام یک از سرمایه ‌گذاری‌ ها بیشتر در استفاده از هوش مصنوعی سود می‌برند، اتخاذ کنیم.

نتیجه گیری

به طور کلی، استفاده از هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد، مانند افزایش کارایی و بهره‌ وری کسب و کارهای مختلف، اما کسب‌ و کارها باید چالش ‌های بالقوه را نیز در نظر بگیرند.

جابجایی شغل و پیامدهای اخلاقی نگرانی های قابل قبولی هستند، با این حال با در پیش گرفتن یک رویکرد استراتژیک و متفکرانه برای پیاده سازی هوش مصنوعی، می توانید از مزایای آن بهره ببرید و در عین حال خطرات را به حداقل برسانید.

ما نسلی هستیم که ثروت بی ‌سابقه ‌ای از هوش مصنوعی به ارث می‌بریم، بنابراین باید مسئولیت بازنویسی قراردادهای اجتماعی و تغییر جهت ‌دهی اقتصاد و کشب و کار خود را برای ارتقای شکوفایی توانمندی های انسانی بر عهده بگیریم.

وش مصنوعی ما را از وظایف معمولی می رهاند و به ما فرصتی می دهد تا از پیشرفت فناوری پیروی کنیم و به تفکر عمیق تر در مورد امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهد برسیم.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط