کاربرد هوش مصنوعی در ایران

کاربرد هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی (AI)، رباتی تحت کنترل کامپیوتر است که قادر است بسیار شبیه به انسان فکر کند و طبق داده هایی که وارد آن می شود وظایف انسانی را انجام دهد. توانایی های هوش مصنوعی به انجام وظایف عادی محدود نمی شود و این کامپیوتر هوشمند قدرت استدلال، تحلیل داده، توسعه سیستم و کشف معنا را نیز داراست.
هدف از توسعه ی این ربات حرفه ای انجام برنامه ها و وظایف تخصصی و سرعت بخشیدن به فرایندهایی ست که توسط انسان ها و کامپیوترها در مدت زمان زیاد و با احتمال خطا انجام می شده اند.
اگرچه برخی از سطوح پیشرفته ی این تکنولوژی به ویژگی هایی مانند تشخیص صدا، دست خط و یا تشخیص های پزشکی مجهز شده اند، با این حال در دوره هوش مصنوعی در می یابید که هنوز نمی توان گفت هوش مصنوعی قابلیت انعطاف پذیری تفکر و عملکردهای انسانی را داراست و هرگز نمی توان آن را جایگزینی ایده آل برای فعالیت های انسانی تلقی کرد. برای آشنایی بهتر با روش های بکارگیری هوش مصنوعی در ایران ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

جایگاه ایران در استفاده از هوش مصنوعی

کشور ما با برخورداری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی پیشرفته و مجهز و نخبگان بسیاری که در زمینه ی فناوری های نوین فعالیت های تحقیقاتی و اجرایی انجام می دهند، رتبه ی خوبی از نظر بکارگیری هوش مصنوعی و آشنایی با جنبه های تخصصی مختلف آن کسب کرده است.
پژوهشگران مطرح ایرانی همواره به خاطر تحقیقات به روز و استفاده ی درست و به موقع از فرصت ها در تمام دنیا زبانزد بوده اند. لذا با توجه به کاربردهای وسیع و کارآمدی این تکنولوژی در عرصه های مختلف کار و زندگی، با انجام مطالعات دقیق و آزمایش ابزارهای مختلف AI  و بکارگیری آن کما فی السابق مسیر رو به رشدی را طی می کنیم و رتبه ی خوبی در دنیا داریم.
در همین حال که مشغول مطالعه ی این مقاله هستید محققان بسیاری در گوشه های مختلف این جغرافیا در حال بهره برداری از توانمندی های هوش مصنوعی در صنایع مختلف هستند.
به این ترتیب می توان گفت پتانسیل ایران برای استفاده از جدیدترین و شگفت انگیزترین تکنولوژی دنیا  پتانسیل قابل توجهی بوده و ساخت ربات های پیشرفته، دستگاه های هوشمند صنعتی، سلاح های هوشمند و سیستم های امنیتی بی نقص گواه خوبی بر این ادعا می باشد.

جایگاه هوش مصنوعی در مشاغل

جایگاه هوش مصنوعی در مشاغل

تصور افراد بر این است که هوش مصنوعی در حذف مشاغل نقش موثر دارد و به تدریج می تواند جایگاه بسیاری از مشاغل در ایران را متزلزل کند چرا که قادر است وظایف افراد در سِمت های شغلی را بر عهده گرفته و نیاز به نیروی انسانی متخصص را کاهش دهد.
اما با پر و بال دادن به این تصور از اشتغال زایی هوش مصنوعی غافل مانده ایم. در واقع ظهور پدیده ی هوش مصنوعی به عنوان تکنولوژی عصر جدید نیاز به دانش بالا برای بکارگیری آن و نیروی انسانی متخصصی ست که قادر باشد به خوبی جنبه های مختلف هوش مصنوعی را در حوزه های شغلی مختلف شناسایی کرده و آن ها را به کار بگیرد.
در مورد پیشرفت هوش مصنوعی در ایران می توان این موضوع را به دو حوزه ی پژوهشی و اجرایی تقسیم کرد که در بخش اجرایی هنوز نمی توان زیاد اظهار نظر کرد چرا که دانش استفاده از هوش مصنوعی به طور گسترده در مشاغل پیاده سازی نشده و تنها در زمینه های حمل و نقل، توسعه ی فروشگاه های اینترنتی و تولید محتوای متنی و چند رسانه ای توانسته است اشتغال زایی کند.
البته چنانچه پیشتر اشاره شد در حوزه ی هوش مصنوعی در مسیر رو به رشد و تکاملی قرار داریم و حوزه های استفاده از آن روز به روز در حال گسترش هستند.

بازار کار هوش مصنوعی در ایران‌

با افزایش قابلیت هایی که هوش مصنوعی در حوزه های مختلف ارائه می دهد و خدمات کاربردی آن در مشاغل مختلف، در ایران نیز عده ی کثیری از افراد با مشاغل گوناگون اقدام به بهره وری از این تکنولوژی در راستای سرعت بخشیدن به تجارت خود یا اضافه کردن قابلیت های جدید و توسعه ی تجارت خود کرده اند.
در سال های اخیر بازار کار هوش مصنوعی در ایران رونق خوبی پیدا کرده و شرکت ها و سازمان های متعددی با آموزش هوش مصنوعی از آن برای ارتقا و توسعه ی تجارت خود بهره می برند.
تجارت هایی که بیشترین استفاده از هوش مصنوعی در ایران را دارند شامل شرکت های فعال در حوزه های IT، کسب و کارهای داده محور و نیازمند تجزیه و تحلیل داده ها و صنایع مرتبط با طراحی و تولید ماشین ها و ربات های هوشمند می شوند. برخی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازار کار ایران عبارتند از:
  • مدیر شبکه
  • مدیر وب سایت
  • مدیر امنیت اطلاعات
  • طراحی و تحلیل نرم افزار
  • تولید محتوای متنی
  • طراحی و ساخت ربات
  • برنامه نویسی
در هر یک از حوزه های اشاره شده ممکن است افرادی را در اطراف خود بشناسید که به شکل فریلنسری و دورکاری با کمک هوش مصنوعی فعالیت می کنند و یا در بخش های مربوط به تکنولوژی در شرکت های مختلف مشغول به کار هستند.
با گسترش دامنه ی کاربردها و قابلیت های هوش مصنوعی دامنه ی استفاده از آن در بازار کار ایران نیز رو به گسترش است و در آینده ای نه چندان دور موقعیت های شغلی بیشتری مبتنی بر هوش مصنوعی به وجود خواهند آمد.
هوشمندسازی آینده ی کسب و کارها

هوشمندسازی آینده ی کسب و کارها

جریان تکنولوژی هوش مصنوعی در حال شکل دهی و متحول سازی آینده ی کسب و کارهاست و به زودی نمی توان یک مورد فعالیت روزمره را نام برد که تکنولوژی در آن نقشی ندارد.
استفاده از هوش مصنوعی (AI) فرآیند انجام کارها را متحول کرده است و به کسب و کارها کمک می کند تا ارزش و پتانسیل کامل خود را به کار بگیرند. بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر از چت ‌بات‌ های مبتنی بر هوش مصنوعی و دستیاران مجازی برای پیشبرد اهداف خود با سرعت و سهولت بیشتر بهره می برند.
همچنین هوش مصنوعی و قابلیت پردازش داده در آن باعث شده سیستم ‌های اتوماسیون برای بهبود خدمات رسانی به مشتریان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ ها از آن استفاده کنند.
فناوری هوش مصنوعی را می توان به دو دسته ی یادگیری ماشینی Machine Learning و یادگیری عمیق Deep Learning  تقسیم کرد که یادگیری ماشینی از الگوریتم هایی برای یادگیری از داده های قبلی و بررسی سوابق و پیش بینی بر اساس این الگوها استفاده می کند و یادگیری عمیق از شبکه های عصبی برای تشخیص الگوهای پیچیده از طریق تکرار استفاده می کند.
این به سیستم های یادگیری عمیق اجازه می دهد تا بدون نیاز به برنامه ریزی توسط انسان ها یاد گرفته و عمل کنند. ویژگی های این فناوری شگرف هر لحظه رو به پیشرفت است و آینده ی کسب و کارها در گرو تخصص در آن خواهد بود.
کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغات چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغات چیست؟

فناوری پتانسیل شگفت ‌انگیزی را دارد که به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهد تا خود را در زندگی روزمره ی مردم به گونه ‌ای وارد کنند که یک رابطه ی بر مبنای اعتماد با آن ها ایجاد کرده و زمینه های مناسب برای رشد کسب ‌و کار خود را تقویت کند.
با نگاهی به فناوری هوش مصنوعی به عنوان فناوری پیشرو که در حال ایجاد تغییر و تحولات اساسی در حال و آینده ی تجارت هاست می توان این موضوع را به خوبی درک کرد که تبلیغات می تواند بهترین روش کسب درآمد از هوش مصنوعی باشد.
به عنوان مثال گوگل ادز در آپدیت جدید خود ابزار تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی را به سایر ابزارهای سرویس تبلیغاتی خود اضافه کرده است. بوسیله ی این ابزار کمپین های مبتنی بر هوش مصنوعی در Google Ads  به شما کمک می کنند عملکرد کمپین را در زمان کوتاهی بهینه کنید تا تبدیل و ارزش بیشتری را از بودجه ی خود دریافت کنید.
همچنین کمپین‌ های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی و کمپین‌های Performance Max را برای جذب مشتری بیشتر در سراسر Google فعال می کنید و از پیشنهاد قیمت هوشمند مبتنی بر ارزش در کمپین ‌ها برای سرمایه ‌گذاری در تبدیل‌هایی که بیشترین ارزش را برای کسب و کارتان دارند، استفاده می کنید.
به این ترتیب استراتژی تبلیغاتی کسب و کارها هوشمندسازی شده و در تمام تاریخ هرگز در مورد فرایند تبلیغات چنین چیزی به ذهن انسان خطور نکرده بوده!

هوش مصنوعی و تجارت امروز ایران

هوش مصنوعی به‌ جای اینکه جایگزینی برای هوش و نبوغ انسان باشد، عموماً به ‌عنوان یک ابزار پشتیبانی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه هوش مصنوعی در حال حاضر برای تکمیل وظایف انسانی در دنیای واقعی مسیر دشواری در پیش دارد، اما در پردازش و تجزیه و تحلیل داده ‌ها بسیار سریع تر از مغز انسان مهارت دارد.
همچنین نرم ‌افزار هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت های تخصصی و پیشرفته ای به کاربر انسان ارائه دهد. به این ترتیب، ما می‌توانیم از هوش مصنوعی برای کمک به استنتاج پیامد های احتمالی هر عمل و ساده ‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری استفاده کنیم.
هوش مصنوعی به نوعی دومین ظهور نرم افزار است. در حقیقت هوش مصنوعی نوعی نرم ‌افزار است که به تنهایی تصمیم‌گیری می‌کند، می‌تواند حتی در موقعیت ‌هایی که توسط برنامه ‌نویسان پیش‌بینی نشده است، عمل کند و در مقایسه با نرم افزارهای سنتی، دارای قدرت تصمیم گیری گسترده تری است.
این ویژگی ‌ها هوش مصنوعی را در بسیاری از صنایع حیاتی کشور بسیار ارزشمند می‌سازد و عرصه های فعالیت آن را روز به روز گسترده تر می کند.
برخی از استانداردترین کاربردهای هوش مصنوعی عبارتند از: یادگیری ماشینی، امنیت سایبری، مدیریت ارتباط با مشتری، جستجوی اینترنتی و دستیاران شخصی، و پیچیده ترین کاربردهای آن می تواند تا سطوح پیشرفته ای مانند راه اندازی و کنترل توربین های بادی باشد.

آینده ی هوش مصنوعی

چگونه می توان از هوش مصنوعی در آینده استفاده کرد؟ این تکنولوژی تا کجا پیش می رود؟ به سختی می توان گفت که این فناوری چگونه توسعه می یابد، اما اکثر کارشناسان بر این باورند که پردازش وظایف و داده ها برای رایانه ها حتی آسان تر می شود.
این بدان معناست که در آینده ربات ها در زندگی روزمره بسیار بیشتر از امروز و مفیدتر از امروز خواهند بود. هوش مصنوعی شروع به ساختن آنچه زمانی غیرممکن تلقی می شد، مانند اتومبیل های بدون راننده، کرده است.
ماشین‌ های بدون راننده به دلیل دسترسی به داده ‌های آموزشی و پردازنده‌ های گرافیکی سریع قادر به کار هستند و هوش مصنوعی قابلیت دسترسی به ایند داده ها و پردازش آن ها را به خوبی در اختیار دارد. پنج سال پیش، پردازنده ‌ها خیلی کند بودند، اما معرفی پردازنده ‌های گرافیکی هوش مصنوعی همه چیز را ممکن کرد.
بسیاری از بنین گذاران و مدیران شرکت های فعال در این حوزه، هوش مصنوعی را در آستانه ی ایجاد انقلابی در فعالیت های آشنا مانند غذا خوردن می بینند.
آن ها پیش‌ بینی می کنند که به زودی یک رستوران می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده کند تا بر اساس علایق مهمانان حاضر در جلسه تصمیم بگیرد که کدام موسیقی پخش شود. هوش مصنوعی حتی می‌تواند ظاهر کاغذ دیواری را بر اساس آنچه که فناوری پیش ‌بینی می‌کند و ترجیحات زیبایی ‌شناختی جمعیت ،تغییر دهد.
نتیجه
آیا می توانید یک مورد را نام ببرید که تکنولوژی را در زندگی روزمره شما دخیل نمی کند؟ امروزه تقریباً برای همه چیز به فناوری متکی هستیم و جای تعجب نیست که فناوری آینده ی تجارت و کسب و کارمان را نیز شکل می دهد. به لطف نوآوری های پیشگام در فناوری، کسب و کارهای مدرن اکنون می توانند با مشتریان خود به شیوه ای شخصی تر و مستقیم تر ارتباط برقرار کنند.
انقلاب صنعتی چهارم به طور کامل نحوه ی ارتباط افراد، سازمان ها و جوامع با یکدیگر را تغییر می دهد. این ما نیستیم که شکل فناوری را بهبود داده و آن را با گذشت زمان تغییر می دهیم، بلکه این فناوری است که ما را متحول می سازد و تحت تاثیر قرار می دهد. کشور ما نیز با بهره مندی از دانشمندان آگاه و مدیران تحقیقاتی برجسته همگام با سایر نقاط دنیا در حال توسعه ی فناوری پیشروی هوش مصنوعی و بکارگیری آن به شکل مفید در تمام حوزه های کسب و کار و زندگی است.
ادامه مطلب  چگونه  از chat gpt درآمد دلاری کسب کنیم؟
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط