ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد چیست؟

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد چیست؟

در عصر حاضر تبلیغات نقش پررنگی در دیده شدن برند و افزایش فروش محصولات دارند و یکی از ضروری ترین موضوعاتی که هر کسب و کار می بایست روی آن سرمایه گذاری کند همین تبلیغات هدفمند است. اما چه نوع تبلیغاتی و در کجا بیشترین بازدهی را خواهند داشت؟ آیا صرف هزینه های هنگفت برای امور تبلیغاتی صرفا کافی است؟
یکی از سرویس های تبلیغاتی محبوب و با بازدهی بالا توسط گوگل ارائه شده، در واقع گوگل ادز از زمانی که وارد صحنه شده توانسته است به خوبی نظر مخاطبان را جلب کرده و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.
در ادامه با معرفی یکی از روش های موثر بازاریابی دیجیتال تحت عنوان “ریمارکتینگ” Remarketing و نحوه ی اضافه کردن آن به گوگل ادز برای جذب مشتریان بیشتر، شما را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان همراهی خواهیم کرد. شما میتوانید جهت آشنایی بیشتر با گوگل ادز مقاله آموزش گوگل ادز را مطالعه نمایید.
ریمارکتینگ چیست؟ بازاریابی مجدد چیست؟

به زبان ساده می توان گفت ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ هدف قرار دادن دوباره ی مشتریانی ست که قبلا از وب سایت شما بازدید کرده یا محصول شما را خریداری کرده اند. بازایابی مجدد با ایجاد کمپین های تبلیغاتی شخصی به کاربرانی که پیش از این محتوای شما را دیده اند یا از سایت فروش شما بازدید کرده اند شما را به آن ها یادآوری می کند و آن ها را برای بار دیگر ترغیب می کند از محتوای شما دیدن کنند.
در بازایابی نوین از هر استراتژی تبلیغاتی برای هدف قرار دادن مشتریان استفاده می شود تا شانس فروش محصول شما افزایش یابد، یکی از موثرترین این استراتژی ها ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد است.
شناخته شده ترین ابزار ریمارکتینگ در حال حاضر سرویس تبلیغاتی گوگل ادوردز است که با استفاده از آن نتایج مثبتی در راستای بهبود کسب و کارتان دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است شما میتوانید در دوره گوگل ادز که توسط تیم آکادمی زمردیان تهیه شده است به تمامی اطلاعات لازم در این زمینه دست پیدا کنید.

ریمارکتینگ یکی از تکنیک های عالی بازاریابی برای تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتریان است و فرصتی دوباره برای فروش محصول یا خدمات شما ارائه می دهد تا مخاطب شما را فراموش نکند و دوباره برای بازگشتن به وب سایت شما تشویق شود.

استفاده از ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد

فهرست مطالب

ادامه مطلب  راهکارهای جذب مخاطب با مدل AIDA

چرا باید از بازاریابی مجدد استفاده کنیم؟

اگر بازدیدکنندگان محتوای شما برای بازدید مجدد به سایت شما برنگردند، شما را از یاد خواهند برد. بنابراین برای ماندگار شدن در ذهن مشتریان باید همواره خودتان را در معرض دید مشتری قرار دهید.

بازاریابی مجدد یعنی همین! با نمایش تبلیغات شما در سایر سایت های مختلف برای بار دوم مخاطب با محتوای شما مواجه می شود و احتمال کلیک کردن روی تبلیغ و ورود مجدد او به سایت شما افزایش می یابد.
یکی از دلایل اصلی کارآمد بودن بازاریابی مجدد این موضوع است که چون مخاطب قبلا از سایت شما بازدید کرده و شما را می شناسد، احتمال برقراری ارتباط دوباره ی او با شما زیاد است. حتی اگر در بازدید قبلی از شما خرید نکرده باشد احتمالا برای بازگشت به سایت شما کنجکاو شده و شانس بازگشت او به سایت شما بیشتر می شود.
جست و جوی کاربران در اینترنت و بازدید آن ها از سایت های مختلف مسیر پیچیده ای دارد و تحلیل رفتار آن ها کار ساده ای نیست. بهترین کار برای حفظ ارتباط با مشتریان این است که سعی کنید در زمان های مختلف و در نقاط مختلف در معرض دید آن ها باشید و تبلیغات خود را در شرایط گوناگون به آن ها نمایش دهید.

بهبود نرخ تبدیل

تمام تلاش های ما در هر کسب و کاری برای رسیدن به فروش بیشتر است. در نهایت هدف همه ی بیزینس ها یکی ست و آن بالا بردن نرخ تبدیل است، به این معنی که بتوانیم با کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و استراتژی های مختلف بازاریابی، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان سایت خود را به خریدار تبدیل کنیم.
با اندازه گیری نرخ تبدیل متوجه می شویم سرمایه گذاری ما در بخش تبلیغات و بالا بردن ترافیک ورودی سایت چقدر موفق بوده است و چه میزان از این ترافیک ورودی به “مشتری” تبدیل شده اند.
بازدیدکنندگان محتوای شما از طریق روش های متعددی شما را پیدا می کنند و هرچه این روش ها بیشتر و موثرتر باشد احتمال تبدیل آن ها به خریدار نیز بیشتر خواهد بود.

ادامه مطلب  گوگل ادز و کاربردهای آن

در آخر هدف شما از تبلیغات، بالا بردن حجم ترافیک ورودی به سایت و استفاده از تکنیک های بازاریابی، فروش بیشتر است که یکی از معیارهای اندازه گیری آن نرخ تبدیل است. ریمارکتینگ به شما در بهبود نرخ تبدیل سایت تان کمک کرده و شانس بیشتری برای دیده شدن محتوای شما به مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتریان بالفعل ارائه می دهد.

تبلیغات هدفمند و کاهش هزینه ها

با تحلیل رفتارهای مشتریان و شناخت بهتر آن ها، روش های هدف قرار دادن آن ها را شناسایی می کنید و از همان روش ها اقدام می کنید. به این ترتیب مشخصا می دانید برای پیدا کردن مشتریان خود از چه کانال هایی باید اقدام کنید.
با تکنیک های بازاریابی مجدد شما متوجه می شوید مخاطبان شما به چه محصولی علاقه شان داده اند و از چه محتوایی بازدید کرده اند، پس تلاش می کنید دوباره همان محصول را به آن ها یادآوری کنید و آ ها را برای خرید آن ترغیب کنید. با برقراری ارتباط مکرر با بازدیدکنندگان تمرکز آن ها روی محصولات شما بیشتر خواهد شد و احتمال قطعی کردن خریدشان از شما افزایش خواهد یافت.
دوره ی تبلیغات سنتی گذشته است و برای بازاریابی هدفمند باید به تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتریان هدف بپردازید تا قبل از اینکه برای خرید محصولی تصمیم گیری کنند شما به عنوان یک گزینه ی ایده آل در آن جا حضور داشته باشید.
ریمارکتینگ به شما در هدفمند کردن تبلیغات و کاهش هزینه ها کمک می کند و تبلیغات شما را درست در جایی که مخاطبان مورد نظر شما حضور دارند نمایش می دهد.

افزایش آگاهی از برند

افرادی که قصد خرید یک محصول را دارند از چه راهی آن را پیدا می کنند؟ اهداف بازاریابی حرفه ای به طور کلی به چند دسته تقسیم بندی می شوند که یکی از مهم ترین آن ها افزایش آگاهش از برند است. به این معنی که شما محصول خود را به کسانی که قصد خرید چنین محصولی را دارند نمایش می دهید و با این کار برند خود را به آن ها معرفی می کنید. در واقع به کاربرانی که در جست و جوی چنین محصولی هستند اطلاع می دهید که شما در این زمینه فعالیت می کنید و آن ها را برای خرید به سمت خود جذب می کنید.

ادامه مطلب  گام به گام به سوی صفحه اول گوگل

دیدن نام برند شما در سایت های مختلف و زمان های مختلف به افزایش آگاهی مشتریان از برند شما کمک می کند و همین امر باعث می شود اگر قصد خرید داشته باشند شما در صدر لیست گزینه های احتمالی قرار بگیرید. مراحل خرید محصول از زمان تصمیم گیری مشتری تا لحظه ی خرید متفاوت هستند و افزایش آگاهی از برند در حقیقت یکی از مراحل خرید محصول است.
این کار در راستای برندسازی و مطرح کردن شما در میان سایر برندها و محصولات مشابه روشی موثر است و احتمال جذب مشتری را بالا می برد.

استراتژی های بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد یا هدف قرار دادن دوباره و چند باره ی مخاطبان مسیر پرچالشی ست که باید با برنامه ریزی و به شکل هدفمند دنبال شود تا به نتیجه ی مطلوب برسد. برای شخصی سازی کمپین های تبلیغاتی و درست هدف قرار دادن مخاطبان با محتوای تبلیغاتی موثر می بایست گام های مشخصی برداشت و به موقع اقدامات لازم را انجام داد. بعضی از تکنیک های مفید برای یک بازاریابی مجدد ایده آل را در ادامه خواهید خواند و با رعایت آن ها زودتر به نتیجه خواهید رسید.

استراتژی های ریمارکتینگ بازاریابی مجدد

بخش بندی مخاطبان

بخش بندی مخاطبان به این معنی است که با صرف وقت کافی به بررسی اعمال و رفتار مخاطبان خود بپردازید و بتوانید تحلیل کنید چه چیزی را بیشتر جست و جو کرده اند و دقیقا برای بازدید از کدام محصولات وقت صرف کرده اند.

به این ترتیب مخاطبان را بخش بندی می کنید و برای هر گروه ایمیل متناسب با سلیقه و جست و جوهای خود را می فرستید تا احتمال بازدید آن ها از سایت و خرید محصول شما بیشتر شود. شخصی سازی کردن ایمیل های ارسالی برای مخاطبان حس خوبی برای آن ها به وجود می آورد و احتمال ارتباط موثر با آن ها را افزایش می دهد.

بهینه سازی صفحات مختلف

علاوه بر ایجاد کمپین های تبلیغاتی در فضاهای مختلف، مواظب باشید تمرکز شما از سایت اصلی خودتان منحرف نشود. به لندینگ پیج و سایر صفحات وب سایت تان رسیدگی کنید و تمام صفحات را به بهترین شکل بهینه سازی کنید تا مخاطبان با سلیقه های مختلف از ورود به سایت شما و گشتن در آن لذت ببرند. تمام صفحات یک وب سایت فروش اهمیت دارند و باید برای بهینه سازی هر کدام به اندازه ی کافی وقت و انرژی صرف کنید.

ادامه مطلب  سه ویژگی تبلیغات موثر

ایجاد کمپین های مختلف

برای مشتریان با مشخصات مختلف کمپین های مختلف ایجاد کنید. اگر مشتری قبلا برای خرید محصولی اقدام کرده اما خرید خود را قطعی نکرده، این موضوع را به او یادآوری کنید، یا با ایجاد کمپین های تبلیغاتی دیگر به آن ها یادآوری کنید خرید آن ها در یک بازه ی زمانی شامل تخفیف خواهد شد.

ارسال ایمیل هایی با موضوع یادآوری محصولاتی که قبلا دیده اند، یا خریدهایی که نیمه کاره رها کرده اند می تواند آن ها را به بازگشت دوباره به سایت شما تشویق کند. در ایجاد کمپین های متنوع خلاقیت داشته باشید و احساسات مخاطبان خود را تحریک کنید.

ارسال محتوای کاربردی

گاهی اوقات مشتریان برای خرید دلایل یا اطلاعات کافی ندارد و همین موضوع منجر به منصرف شدن آن ها از خرید می شود. اطلاعات کاربردی و مفیدی از محصولات خود آماده کنید و برای مخاطبان در تبلیغات نمایش دهید یا به شکل ایمیل برای آن ها ارسال کنید تا از ویژگی های و مزایای خرید محصول از شما آگاه شوند و دلیل کافی برای خرید را داشته باشند. صرفا یادآوری برند کافی نیست، مشتریان سخت گیرتری وجود دارند که به راحتی تن به خرید نمی دهند و برای متقاعد شدن به دلایل بیشتری نیاز دارند.

تست A/B را فراموش نکنید

ممکن است استراتژی های مختلف ریمارکتینگ را پیش بگیرید اما بعد از مدتی متوجه شوید نتیجه ی مطلوب را نگرفته اید. در این حالت باید تست A/B را اجرا کنید.

به این ترتیب که کمپین های ایجاد شده را بررسی کنید یا محتوای ایمیل ها را بازبینی کنید و ببینید کدام روش ها بازدهی بیشتری داشته اند و در راستای ارتقای همان روش ها تلاش کنید.
تست A/B هم به نوع استراتژی اشاره دارد و هم به محتوای ایجاد شده در کمپین های تبلیغاتی. گاهی روش شما مناسب نیست و گاهی نگارش شما یا آپشن هایی که به مشتری ارائه داده اید به اندازه ی کافی ترغیب کننده نیستند.

انواع مختلف بازاریابی مجدد

در بخش های قبل ریمارکتینگ به عنوان یکی از روش های موثر بازاریابی به شکل کلی معرفی شد که در جذب مشتری و تبدیل بازدیدکنندگان محتوا به مشتریان بالفعل تاثیر چشمگیری دارد. در ادامه خواهید دید روش های پیاده سازی ریمارکتینگ چگونه است و از چه راه هایی می توانید برای محصول یا محتوای خود بازاریابی مجدد کنید.
برای دریافت بیشترین بازخورد از بازاریابی مجدد باید بفهمید مخاطب شما از چه طریقی بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد و به کارگیری کدام نوع ریمارکتینگ روی او موثرتر عمل می کند. یعنی صرفا دوباره هدف قرار دادن مشتری کار را تمام نمی کند، بلکه نحوه ی انجام داد این کار نیز بسیار اهمیت دارد.
بازاریابی مجدد روش های مختلفی دارد و ممکن است بعضی از آن ها با توجه به محصول یا خدمات شما موثرتر باشند. در ادامه موثر ترین راه های بازاریابی مجدد را معرفی کرده ایم و ویژگی های هرکدام را بررسی کرده ایم. برای تشخیص بهترین روش ریمارکتینگ و نحوه ی انجام آن ادامه ی بحث را دنبال کنید.

ادامه مطلب  ۸ سوالی که باید قبل از اجرای کمپین سرچ از کارفرما بپرسید!

انواع ریمارکتینگ و  بازاریابی مجدد

ریمارکتینگ استاندارد

رایج ترین روش ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد تبلیغات از طریق سرویس تبلیغاتی گوگل ادز می باشد. فیسبوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی پرمخاطب هم می توانند در ریمارکتینگ استاندارد به شما کمک کنند.

گوگل این قابلیت را داراست که از روی کلمات کلیدی جست و جو شده توسط کاربران، به کاربرانی که به دنبال خرید محصولات شما هستند، تبلیغات شما را نمایش دهد. در واقع شناسایی کاربران مورد نظر شما با پیگیری رفتار آن ها و بر اساس جست و جوهای آن ها در گوگل انجام می شود.
نتیجه
یک اصل مهم در بازاریابی پیگیری مشتریان است. ممکن است مخاطب به هر دلیلی دفعه ی اول از شما خرید نکند، این شما هستید که می بایست بار دیگر برای جلب توجه او تلاش کنید.

بازاریابی به معنی تلاش برای جذب مشتریان با استفاده از ابزارهای نوین و متنوع است. ممکن است بعضی ابزارها روی گروه خاصی از مشتریان بیشتر جوابگو باشند و کار شما شناسایی همین ابزارها و به کارگیری موثر آن هاست.
ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد با بهره گیری از ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی روز کار شما را برای پیگیری مشتریان بسیار ساده کرده و امکان هدف قرار دادن مجدد آن ها را برای شما فراهم می کند.

تلاش شما در بازاریابی مجدد در جهت حفظ ارتباط با مشتری خواهد بود که در نهایت منجر به تشویق او برای خرید محصول از شما می شود. ریمارکتینگ یکی از روش های هوشمند جلب توجه مخاطبان و دوباره هدف قرار دادن آن هاست که اگر اصولی انجام شود اثربخش خواهد بود.

منبع : آکادمی زمردیان

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط