اصطلاحات گوگل ادز

اصطلاحات گوگل ادز

در عصر حاضر و با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، تبلیغات آنلاین به یکی از مهمترین ابزارهای استراتژی‌های تجاری تبدیل شده است. گوگل ادز، یکی از پلتفرم‌های برتر است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و حضور آنلاین خود را تقویت کنند.
با این حال، ورود به دنیای گوگل ادز به دلیل وجود تعداد زیادی اصطلاح و اهمیت اصطلاحات گوگل ادز ممکن است تا حدی پیچیده به نظر برسد. دوره گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا دید دقیق‌تری نسبت به شرایط تبلیغات داشته باشید و با ویژگی‌های این نوع تبلیغات آشنا شوید.
در صورت استفاده از سیستم تبلیغات گوگل، آشنایی با ضروری ترین اصطلاحات گوگل ادز بسیار مهم است. این اطلاعات می‌تواند در تحلیل گزارش‌های دریافتی از گوگل ادز به شما کمک معناداری کند.

آشنایی با تبلیغات آنلاین

در دنیای ارتباطات امروزی، کسب‌وکارها به دنبال راهکارهایی برای برجسته‌تر شدن هستند. تبلیغات آنلاین یک راه قدرتمند برای رسیدن به مخاطبان بالقوه است، جایی که آنها بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنند؛ یعنی اینترنت.

گوگل ادز به کسب‌وکارها ابزارهایی را فراهم می‌کند تا آگهی‌های هدفمندی ایجاد کنند که هنگامی که کاربران به دنبال واژگان خاصی می‌گردند، نمایش داده می‌شوند.

نقش گوگل ادز در تبلیغات

گوگل ادز به عنوان پلی بین کسب‌وکارها و مخاطبان بالقوه آنها عمل می‌کند. با نمایش آگهی‌ها در نتایج جستجو و بر روی وب‌سایت‌های مختلف اینترنت، این امکان را به کسب‌وکارها می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کنند.

تبلیغ‌دهندگان بر روی واژگان کلیدی پیشنهادی حراج می‌کنند و هنگامی که کاربران به دنبال همان واژگان می‌گردند، آگهی‌ها فعال می‌شوند و احتمال جذب ترافیک مرتبط را افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب  هزینه تبلیغ در گوگل ادز چگونه محاسبه می شود؟ نحوه ی پرداخت

اصطلاحات گوگل ادز

  • کلمات کلیدی، اساس آگهی ها:

کلمات کلیدی مبنای کمپین‌های گوگل ادز هستند. این کلمات یا عباراتی هستند که کاربران وقتی به دنبال اطلاعات یا محصولات آنلاین می‌گردند، در نوار جستجوی موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

تبلیغ‌دهندگان کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات خود را انتخاب می‌کنند. هنگامی که جستجوی کاربر با کلمات کلیدی انتخابی تطابق داشت، امکان نمایش آگهی وجود دارد.

  • رتبه آگهی (Ad Rank) عامل موقعیت:

رتبه آگهی تعیین‌کننده محل نمایش آگهی شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این رتبه تحت تأثیر عواملی مانند مقدار پیشنهاد، کیفیت آگهی و نرخ کلیک مورد انتظار قرار می‌گیرد.

داشتن رتبه آگهی بالاتر احتمال نمایش آگهی‌های شما به صورت برجسته‌تر را افزایش می‌دهد که می‌تواند به افزایش تعداد کلیک‌ها و تبدیل‌ها منجر شود.

  • امتیاز کیفیت (Quality Score) نشانگر مرتبطی:

امتیاز کیفیت میزان مرتبطی و کیفیت آگهی‌ها، کلمات کلیدی و صفحات مقصد را اندازه‌گیری می‌کند. امتیاز کیفیت بالاتر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهتر شدن موقعیت آگهی منجر شود. گوگل از تبلیغ‌دهندگانی که محتوای ارزشمند و مرتبط را به کاربران ارائه می‌دهند، پاداش می‌دهد.

  • نرخ کلیک به نمایش (CTR) اندازه‌گیری عملکرد:

نرخ کلیک به نمایش نسبت کلیک‌ها به نمایش‌ها را نشان می‌دهد. این نرخ نشان‌دهنده این است که چقدر از کاربران بعد از مشاهده آگهی بر روی آن کلیک می‌کنند. نرخ کلیک بالا نشان‌دهنده این است که آگهی شما با مخاطبانتان هماهنگی دارد، در حالی که نرخ کلیک پایین ممکن است نیاز به بهبود آگهی داشته باشد.

  • نمایش‌ها (Impressions) دیده شدن در منظره دیجیتال:

نمایش‌ها به تعداد مراتبی اشاره دارد که آگهی شما به کاربران نمایش داده می‌شود. اگرچه تعداد زیادی نمایش نشان‌دهنده دیده شدن قوی است، اما تمرکز بر روی مرتبطی آگهی برای اطمینان از تبدیل نمایش‌ها به کلیک‌ها و تبدیل‌ها ضروری است.

کمپین

  • Campaing:

کمپین به مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی (اد گروپ) با تنظیمات و بودجه‌ای یکسان اشاره دارد. شما قادرید یکی از ۸ نوع کمپین گوگل ادز را انتخاب کنید تا به هدفتان دست پیدا کنید. این پلتفرم همچنین به شما امکان می‌دهد چندین کمپین مختلف را در حسابتان اجرا و مدیریت نمایید.

  • Ad Group:

یک گروه تبلیغاتی مجموعه‌ای از یک یا چند کلمه کلیدی و تبلیغ مرتبط با این کلمات را شامل می‌شود. برای تنظیم و سازماندهی بهتر تبلیغات خود، باید از گروه‌های تبلیغاتی بر اساس یک موضوع مشترک استفاده کنید.

ادامه مطلب  سه ویژگی تبلیغات موثر

به‌طور دقیق‌تر، تلاش کنید تا گروه‌های تبلیغاتی را بر اساس نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، دسته‌بندی کنید. گروه تبلیغاتی را مانند یک بشقاب غذایی در نظر بگیرید که قصد دارید به دست مخاطبان هدفتان برسانید. شما نمی‌توانید غذایی را به مخاطبان ارائه دهید که سفارش نداده‌اند.

به عنوان مثال، فرض کنید که می‌خواهید یک کمپین با هدف فروش کفش زنانه را راه‌اندازی کنید. کلمات کلیدی مانند “کفش زنانه”، “کفش پاشنه‌بلند” و “کفش زنانه مجلسی” را در یک بشقاب تدوین کنید. اما نمی‌توانید “کفش مردانه” را در همان بشقاب به مخاطبان ارائه دهید.

  • Campaing type:

این نوع کمپین‌ها به عنوان کمپین‌های محلی شناخته می‌شوند که هدف آن نمایش تبلیغات شما به مخاطبان محلی است. به عنوان مثال، پس از انتخاب کمپین شبکه جستجو، تبلیغات شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. در گوگل ادز، شما می‌توانید از ۸ نوع کمپین زیر بر اساس هدفتان استفاده کنید:

  • کمپین شبکه جستجو (Search Network): در این نوع کمپین، تبلیغات متنی شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می‌آیند.
  • کمپین شبکه نمایش (Display Network): تبلیغات شما در شبکه نمایش گوگل نمایش داده می‌شوند.
  • کمپین خرید و فروش (Shopping Campaign): در این نوع کمپین، تبلیغات شما در اسلایدر محصولات صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.
  • کمپین ویدیویی (Video Campaign): تبلیغات شما قبل، حین یا بعد از ویدیوها در یوتیوب نمایش داده می‌شوند.
  • کمپین افزایش نصب اپلیکیشن (App Install Campaign): این نوع کمپین برای افزایش نصب اپلیکیشن از طریق کانال‌های مختلف به مخاطبان ارائه می‌شود.
  • کمپین هوشمند (Smart Campaign): در این نوع کمپین، برنامه‌ریزی و اجرای کمپین به‌عهدهٔ گوگل قرار دارد.
  • کمپین محلی (Local Campaign): تبلیغات به مخاطبانی که در نزدیکی محل شما زندگی می‌کنند، نمایش داده می‌شود.
  • کمپین دیسکاوری (Discovery Campaign): در این نوع کمپین، تبلیغات بر اساس رفتار کاربر در فید اپلیکیشن گوگل نمایش داده می‌شود.
  • Keywords:

کلمات کلیدی به واژه‌ها و عبارات مرتبط با محصول یا خدمت شما اشاره دارند. آن‌ها را می‌توانید مانند تفنگ‌های تیراندازی در دست بگیرید. تبلیغ شما زمانی نمایش داده می‌شود که یک کاربر عبارتی را جستجو کند که با کلمات کلیدی انتخابی شما هماهنگی داشته باشد.

ادامه مطلب  نقش گوگل ادز در پیشرفت کسب و کارها

به عبارت دیگر، کاربر در این حالت مانند چک کردن تیراندازی می‌کند و در این هنگام تبلیغ شما اجرا می‌شود. در گوگل ادز، شما تعیین می‌کنید که چگونه کلمات کلیدی با عبارت‌های جستجوی کاربران همخوانی داشته باشند.

  • Maximum CPC Bid:

اصطلاح “حداکثر پیشنهاد قیمت برای هر کلیک” یکی از پرکاربردترین مفاهیم در گوگل ادز است. این اصطلاح به مبلغ حداکثر اشاره دارد که شما آماده‌اید بابت هر کلیک پرداخت کنید.

با این حال، اگر شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند، این مبلغ از حساب شما کاهش نخواهد یافت. در واقع، با تعیین این مبلغ به گوگل ادز می‌فهمانید که تمایلی به پرداخت مبالغ بیشتر برای هر کلیک ندارید.

قیمت هر کلیک (مقداری که بابت هر کلیک از شما کم می‌شود) بر اساس امتیاز کیفیت تبلیغ شما و رتبه آگهی افرادی که در رده پایین‌تر از شما هستند، تعیین می‌شود.

پسوندهای تبلیغاتی

  • Ad Extensions:

افزونه‌های تبلیغاتی به شما امکان می‌دهند تا اطلاعات بیشتری را در تبلیغ خود ارائه دهید. با استفاده از این افزونه‌ها، شما قادر خواهید بود نه‌تنها تبلیغی جذاب‌تر ارائه دهید، بلکه به نیازها و مطالبات کاربران نیز بهتر پاسخ دهید.

در تبلیغات سنتی چاپی، برای ارائه اطلاعات اضافی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. اما گوگل ادز با افزونه‌های تبلیغاتی این مشکل را حل کرده است؛ زیرا شما می‌توانید اطلاعات ارزشمند بیشتری را به صورت رایگان ارائه دهید.

افزونه‌های تبلیغاتی به شما کمک می‌کنند تا نرخ کلیک و امتیاز کیفیت تبلیغاتتان را افزایش داده و بهترین تجربه را برای مخاطبان فراهم کنید.

  • Landing page:

بر اساس آموزش گوگل ادز صفحهٔ فرود به بخشی از وبسایت شما اشاره دارد که پس از کلیک کاربر بر روی تبلیغتان، به آن منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، کاربر پس از کلیک بر روی تبلیغتان به این صفحه فرود می‌آید.

  • Daily budget:

بودجهٔ روزانه، حداکثر مبلغی است که تمایل دارید در طول یک روز برای تبلیغات خود هزینه کنید. احتمال دارد که در برخی از روزها، گوگل ادز تا ۲۰۰ درصد بیشتر از بودجهٔ روزانه شما هزینه کند؛ اما هزینهٔ کلی شما در یک ماه، از محدوده‌ای که تعیین کرده‌اید، فراتر نخواهد رفت.

ادامه مطلب  روش های افزایش فروش با سایت گوگل ادز

گوگل ادز به طور عملی در روزهای بعدی کمتر از سقف بودجهٔ روزانه هزینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در پایان ماه، هزینه‌ها از حد تعیین‌شده تجاوز نکرده‌اند.

بودجهٔ روزانه، حداکثر مبلغی است که تمایل دارید در طول یک روز برای تبلیغات خود هزینه کنید. احتمال دارد که در برخی از روزها، گوگل ادز تا ۲۰۰ درصد بیشتر از بودجهٔ روزانه شما هزینه کند؛ اما هزینهٔ کلی شما در یک ماه، از محدوده‌ای که تعیین کرده‌اید، فراتر نخواهد رفت.

گوگل ادز به طور عملی در روزهای بعدی کمتر از سقف بودجهٔ روزانه هزینه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در پایان ماه، هزینه‌ها از حد تعیین‌شده تجاوز نکرده‌اند.

  • CTA:

“کال تو اکشن” به عملی اشاره دارد که شما می‌خواهید مخاطبانتان انجام دهند. به طور دقیق‌تر، شما با استفاده از عبارات واضح و شفافی درخواست‌های خود را به مخاطبان ارائه می‌دهید.

این نوع عبارات اکثراً باعث واکنش مخاطبان می‌شوند. به عنوان نمونه، می‌توانید از عباراتی چون “همین حالا تماس بگیرید!”، “اشتراک گذاری” یا “خرید” استفاده نمایید.

نرخ تبدیل

  • Conversion:

تبدیل در تبلیغات گوگل ادز هنگامی صورت می پذیرد که کاربر پس از کلیک بر روی یکی از تبلیغات شما، یک عمل خاص را انجام می‌دهد. انجام اقداماتی چون بازدید از صفحه و اسکرول کردن در صفحه ممکن است به عنوان تبدیل‌ها در نظر گرفته شوند، اما این تبدیل‌ها به تنهایی معیارهای کاملی برای اندازه‌گیری موفقیت نیستند.

اگر از یک مشاوره گوگل ادز بهره ببرید متوجه خواهید شد که بهتر است تمرکز خود را بر روی اقدامات مهم و عمده مانند خرید محصول، دانلود اپلیکیشن، تعداد تماس‌ها یا تکمیل فرم‌ها بگذارید.

  • Headline:

هدلاین، عنوان متنی تبلیغ شما در صفحهٔ نتایج جست‌وجو، می‌باشد. زمانی که تبلیغ شما در صفحهٔ نتایج نمایش داده می‌شود، هدلاین با رنگ آبی به چشم می‌آید تا از بقیه متن تبلیغ متمایز شود؛ این بدین معناست که مناسب است بیشترین دقت را به ترتیب و انتخاب کلمات در هدلاین خود اختصاص دهید تا توانایی جلب توجه مخاطب را داشته باشید.

در اینجا، ۲ تا ۳ هدلاین به کاربر نمایش داده می‌شود و شما مجاز به استفاده از حداکثر ۳۰ کاراکتر برای هر هدلاین خود هستید. در گوگل ادز، هدلاین‌های شما با استفاده از علامت «|» از یکدیگر جدا می‌شوند.

  • Invalid Click:

یکی از اصطلاحات گوگل ادز “کلیک‌های نامعتبر” نام دارد که به کلیک‌های غیرمعتبر و مخرب اشاره می‌کند. گوگل تلاش می‌کند تا کلیک‌های نامعتبر را از سایر کلیک‌ها تشخیص داده و جدا کند تا شما به عنوان تبلیغ‌دهنده زیان نبینید.

ادامه مطلب  تکنیک های موفقیت در گوگل ادز

به عنوان مثال، فرض کنید کسی یک ربات طراحی کند که به صورت خودکار بر روی تبلیغات در صفحه نتایج جست‌وجو کلیک کند. اگر این کلیک‌ها به عنوان کلیک‌های معتبر محاسبه شوند و هزینه‌های متناسب با آن‌ها از حساب شما کم شود، آیا راضی خواهید بود؟ بدون شک، خیر!

نتیجه گیری

در این مقاله، مجموعه‌ای از اصطلاحات گوگل ادز را به اشتراک گذاشته‌ایم تا شما بتوانید به سرعت با مفاهیم اساسی این پلتفرم آشنا شوید. عدم آشنایی با زبان و اصطلاحات این محیط نباید مانع از بهره‌برداری از امکانات آن شود، مسلط شدن به اصطلاحات گوگل ادز برای ایجاد کمپین‌های موثر و تولید نتایج اساسی است.

با درک کلمات کلیدی، رتبه آگهی، امتیاز کیفیت و سایر مفاهیم کلیدی، و اصطلاحات گوگل ادز شما به تجزیه و تحلیل استراتژی تبلیغاتی خود و دسترسی به مخاطبین هدف خود با بهره‌وری بیشتر می‌پردازید. بنابراین، با اعتماد و اطلاعات کامل وارد دنیای گوگل ادز شوید و حضور آنلاین خود را دیده‌بان شاهد می‌بینید.

پرسش‌های متداول

  • گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که به کسب‌وکارها امکان ایجاد و نمایش آگهی‌ها در موتور جستجوی گوگل و وب‌سایت‌های همکار فراهم می‌کند.

  • چگونه پیشنهاد دهی در گوگل ادز کار می‌کند؟

تبلیغ‌دهندگان بر روی کلمات کلیدی حراج می‌کنند و آگهی‌هایی که رتبه آگهی بالاتری دارند، در بالاترین جایگاه‌ها در صفحه نتایج جستجو قرار می‌گیرند.

  • تبدیل چیست؟

تبدیل هنگامی اتفاق می‌افتد که کاربری عمل مورد نظر را انجام می‌دهد، مانند خرید کردن یا پر کردن فرم تماس.

  • آیا می‌توانم به مناطق خاصی با گوگل ادز هدف گیری کنم؟

بله، گوگل ادز گزینه‌های هدف گیری مکانی را ارائه می‌دهد که به شما اجازه می‌دهد تا به کاربران در مناطق جغرافیایی خاص دسترسی پیدا کنید.

  • چگونه موفقیت کمپین گوگل ادز خود را اندازه‌گیری کنم؟

موفقیت می‌تواند از طریق معیارهای مختلفی اندازه‌گیری شود، از جمله نرخ کلیک، نرخ تبدیل و بازگشت از هزینه تبلیغات.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط