هوش مصنوعی در کسب و کار

هوش مصنوعی در کسب و کار

ربات‌هایی که سفارش غذا می گیرند، جاروبرقی‌هایی که می توانند بدون دخالت و کمک شما همه جا را تمیز کنند، دستیاران هوشمندی مانند سیری SIRI که می توانند دستور العمل‌های شام را پیدا کنند، مواد اولیه را سفارش دهند و هنگام آشپزی، موسیقی مناسب را پخش کنند!

اینها تنها چند نمونه از نمونه های متعددی است که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی زندگی ما را چه در خانه و چه در دنیای تجارت تغییر می دهد. ظاهراً همه جا هست! از بازاریابی و تبلیغات گرفته تا ارتباط با مشتری، پاسخگویی آنلاین، تعمیر و نگهداری و موارد دیگر، در دوره هوش مصنوعی می بینم که هوش مصنوعی بر نحوه انجام کسب و کار ما در حال حاضر و آینده تأثیر می گذارد و نقش آن روز به روز برجسته تر می شود.

بعد از بحران کرونا در جهان افراد تمایل بیشتری به ارتباطات دیجیتالی و بدون تماس مستقیم با سازمان ها پیدا کردند و پیشرفت هوش مصنوعی نیز به این موضوع بیشتر دامن زد. در این مقاله، با نمونه‌ های متداول هوش مصنوعی در کسب‌ وکار و نحوه ی استقبال کسب‌ و کارهای مختلف از هوش مصنوعی آشنا شوید.

هوش مصنوعی در کسب و کارها چه نقشی دارد؟

اگر از SIRI سوال پرسیده اید، از ربات چت برای دریافت اطلاعات خدمات مشتری استفاده کرده اید یا تا به حال فکر کرده اید که چرا تبلیغات محصولات زیادی را می بینید که منعکس کننده ی سرگرمی های شما هستند، با هوش مصنوعی مواجه شده اید.

در واقع، حتی اگر محصولات هوشمند یا دستیاران هوشمند در خانه یا محل کار خود نداشته باشید، از آنجایی که هوش مصنوعی در تجارت بسیار رایج شده است، احتمال اینکه از روش های مختلف با هوش مصنوعی در ارتباط بوده باشید زیاد است.

پل داگرتی، مدیر ارشد فناوری و نوآوری در Accenture اخیرا گفته است: ” زمین بازی بسیار رقابتی ‌تر شده است و کسب ‌و کارهایی که هوش مصنوعی و کاربردهای آن را برای کمک به نوآوری و ارتقای کسب و کار خود به کار نمی‌گیرند، به زودی با مشکل مواجه خواهند شد. “

ادامه مطلب  راهنمای کامل تحقیق‌ کلمه‌کلیدی به وسیله هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در تجارت در حال حاضر جریان رو به رشد و مهمی ست، بسیاری از سازمان ‌ها از هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری مستقل برای موارد تخصصی استفاده می ‌کنند یا آن را در سیستم‌ های نرم‌ افزاری رایج سازمانی تعبیه می‌کنند که فرآیندهای تجاری اصلی را هدایت کند. در این مقاله 10 نمونه ی رایج از هوش مصنوعی در تجارت را خواهید شناخت که ممکن است با برخی از آن ها از قبل آشنا باشید.

نقش هوش مصنوعی در کسب و کار هاعملکرد هوش مصنوعی در بازاریابی

بازاریابی از سیستم های هوشمند برای درک رفتار کاربران و الگوهای خرید آن ها استفاده می کند، بنابراین کسب و کارها می توانند با آموزش هوش مصنوعی کمپین های بازاریابی هدفمند با میزان موفقیت بالاتری نسبت به همتایان عمومی خود راه اندازی کنند. همچنین برخی از سازمان‌ها فناوری ‌های هوشمند را ترکیب می‌ کنند، از جمله این موارد می توان به ویژگی تشخیص چهره یا نرم‌ افزارهای مکان یابی برای شناسایی مشتریان در فروشگاه و تبلیغ محصولات، خدمات یا آفرهایی که با سلیقه ی آن ها مطابقت دارد اشاره کرد.

به طور کلی هوش مصنوعی با شناسایی سلیقه و ویژگی های مشتریان، به کسب و کارها کمک می کند در تولید محتوا و محصول و شخصی سازی آن بهتر و هدفمندتر عمل کنند. هوش مصنوعی داده‌ ها را جمع ‌آوری می‌کند، رفتارهای مشتری را یاد می‌گیرد و این اطلاعات را برای کمک به کسب ‌و کار در دستیابی به اهداف آن تجزیه و تحلیل می ‌کند.

هوش مصنوعی حتی می‌تواند با مشتریانی که رفتار خاصی را در وب ‌سایت شما انجام می‌دهند، مانند کلیک کردن روی دکمه یا لایک کردن پست‌ های مختلف، ارتباط برقرار کند. چندین ابزار هوش مصنوعی و بازاریابان نرم‌افزاری وجود دارد که می‌توانند پاسخ‌ های خودکار را برای مشتریان شما ایجاد کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی می تواند ابزار مفیدی باشد، اما آیا قرار است «انسان» را از منابع انسانی خارج کند؟ چگونه هوش مصنوعی به بخش های منابع انسانی کمک می کند؟

ادامه مطلب  لیست ابزارهای هوش مصنوعی

اکثر مدیران منابع انسانی امروزه از هوش مصنوعی در طیف وسیعی از وظایف مانند مدیریت سوابق کارکنان، حقوق و دستمزد، استخدام، حضور در هیئت مدیره و مدیریت عملکرد استفاده می کنند.

در آینده، هوش مصنوعی ممکن است بتواند کارمندانی را استخدام و اخراج کند و همچنین وظایف پیچیده تری مانند پاسخ دادن به سوالات کارکنان مرتبط با منابع انسانی و اطلاع رسانی جزئیات حقوق و دستمزد را انجام دهد.

علیرغم مزایا، خطراتی هم در هنگام گنجاندن هوش مصنوعی در منابع انسانی احساس می شود، مانند محدودیت‌های ابزارهای هوش مصنوعی و میزان مستعد بودن آن ها در برابر حملات سایبری.

ابزارهای هوش مصنوعی چندین مزیت کلیدی به بخش‌های منابع انسانی ارائه می‌دهند، هوش مصنوعی می تواند کارهای تکراری و وقت گیر را به شکل خودکار انجام دهد تا متخصصان منابع انسانی بتوانند روی ایجاد استراتژی ها تمرکز کنند.

همچنین تصمیم ‌گیری بر اساس تحلیل داده ها با هوش مصنوعی بهتر صورت می گیرد.الگوریتم ها می توانند رزومه ها را تجزیه و تحلیل کنند، واجد شرایط ترین داوطلبان را تعیین کنند و اطلاعات مفیدی استخراج کنند.

پیشرفت در فناوری هوش مصنوعی، بخش منابع انسانی را بازسازی کرده است و متخصصان منابع انسانی را قادر می ‌سازد تا از یادگیری ماشین (ML) و الگوریتم‌ ها برای ساده ‌سازی فرآیندهای کاری خود و افزایش قدرت تحلیل و تصمیم ‌گیری استفاده کنند.

استفاده ی منابع انسانی از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن آگهی ‌های شغلی جالب ‌تر و دقیق ‌تر، شناسایی و غربالگری داوطلبان بالقوه و ایجاد برنامه‌ های آموزشی و توسعه ی شخصی برای کارکنان نیز موثر است.

کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در فناوری اطلاعات یا IT است که تحت عنوان AIOps شناخته می شود. AIOps برای رساندن سرعت و دقت هوش مصنوعی به عملیات فناوری اطلاعات طراحی شده است. با بزرگتر و پیچیده شدن شبکه ها، مدیریت عملیات فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای چالش برانگیز شده است.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی در پزشکی

ابزارها و شیوه‌ های مدیریت عملیات سنتی برای همگام شدن با حجم روزافزون داده‌ها از منابع بسیار و در محیط ‌های پیچیده و متنوع شبکه تلاش می‌کنند. برای مبارزه با این چالش ها، ابزارهای AIOps طراحی شده اند و در مواردی مانند گردآوری داده‌ها از منابع متعدد و ساده کردن تجزیه و تحلیل داده ها به کار گرفته می شوند.

یکی از تمایزهای بزرگ پلتفرم های AIOps توانایی آن ها در جمع آوری تمام فرمت های کلان داده در سرعت و حجم متفاوت است. سپس این پلتفرم تجزیه و تحلیل های پیشرفته ی خودکار را روی آن داده ها اعمال می کند تا مشکلات آینده را پیش بینی و از آن جلوگیری کند و علت مشکلات موجود را شناسایی کند تا امکان اتخاذ تصمیم های بهتری را فراهم کند.

سیستم های فناوری اطلاعات هرچه پیچیده تر باشند، عملکرد و نقش AIOps برای ارائه ی نتایج بهینه و خدمات سیستم بیشتر می‌شود. مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی دامنه ی گسترده ای دارد و هر روز ابعاد تازه ای از این فناوری به جهان معرفی می شود.

محدودیت های هوش مصنوعی

به یاد داشته باشید هوش مصنوعی محدودیت هایی نیز دارد. در دانشکده ی بازرگانی هاروارد یک نظرسنجی انجام شد که در آن دریافتند که 88 درصد از مدیران منابع انسانی متوجه شده اند که ابزارهای هوش مصنوعی آن ها کاندیدهای واجد شرایط برای استخدام را رد می کند.

شرح شغل دارای شرایط بسیار زیادی است، که فهرستی طولانی از الزامات الگوریتم ها را برای بررسی در رزومه ایجاد می کند. در نتیجه، الگوریتم بسیاری از جویندگان کار واجد شرایط را که ممکن است تنها چند مهارت را در لیست از دست داده باشند، رد خواهد کرد.

عامل دیگر شکاف کاری در رزومه نامزدها برای بیش از شش ماه بود. این شکاف ها ممکن است نمایانگر رویدادهای نرمال در زندگی مانند بارداری، اعزام نظامی یا بیماری باشد که هوش مصنوعی به تنهایی نمی تواند تصویر کاملی از آن را ارائه دهد.

متخصصان منابع انسانی باید عمیق ‌تر به دلایل پشت داده‌ها بپردازند تا به درستی نتایج را درک و تفسیر کنند و از شهود و تجربه ی خود برای اتخاذ تصمیمات تجاری درست استفاده کنند.

ادامه مطلب  کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری

این مورد تنها یکی از مثال هایی بود که نشان می دهد هوش مصنوعی هنوز جای کار دارد و ممک است در درک جزییات یا تحلیل برخی داده ها به درستی عمل نکند. بنابراین اعتماد کامل به ابزارهای هوش مصنوعی هنوز جای تردید دارد.

کاربرد هوش مصنوعی در خدمات پشتیبانی

استفاده از هوش مصنوعی در خدمات مشتری می تواند به طور چشمگیری بر نحوه ی ارتباط کسب و کارها با مشتریان و خدمات رسانی به آن ها تأثیر بگذارد. چت بات ها به شما این امکان را می دهند که به سرعت به سوالات معمول مشتریان جدید پاسخ دهید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی محاوره‌ای و مبتنی بر زبان طبیعی مانند دستیار محتوای هوش مصنوعی HubSpot برای ارسال ایمیل ‌های شخصی سازی ‌شده و انتشار و ارسال اخبار بیزینس خود برای مشتریان استفاده کنید. برخی از مزایای ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه ی خدمات رسانی به مشتریان عبارتند از:

  • کاهش زمان پاسخ و رسیدگی

با بهبود گردش کار، هوش مصنوعی می‌تواند معیارهای بهتری برای پاسخ ‌دهی مشتری به شما ارائه دهد. با استفاده از چت بات ها به عنوان مثال، می توانید به طور خودکار به پیام چت مشتری در عرض چند ثانیه پاسخ دهید و یا پیام های مورد نیاز در صفحات مشخص را برای او سریعا ارسال کنید.

  • پیش بینی های بهتر از رفتار مشتری

هوش مصنوعی از داده های آنی برای پیش بینی استفاده می کند. این بدان معناست که شما می توانید از هوش مصنوعی برای تعیین نحوه ی رفتار مشتریان خود بر اساس سابقه ی خرید، عادات خرید و ترجیحات شخصی استفاده کنید.
هوش مصنوعی پیش ‌بینی ‌کننده می‌تواند به شما کمک کند تا الگوها را شناسایی کرده و با ایجاد آمادگی قبلی تجربه ی مشتری را بهبود ببخشید.

هوش مصنوعی در مقابل کسب و کار ها

هوش مصنوعی و اتوماسیون

سازمان ها سال‌ هاست که از هوش مصنوعی برای خودکارسازی و اتوماسیون بسیاری از کارهای دستی مانند ورود داده‌ ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اتوماسیون فروش هوش مصنوعی می تواند وظایف معمول تیم فروش را خودکار کند. اتوماسیون می تواند زمان را برای تعاملات انسان محور آزاد کند و تمرکز کارکنان را به فعالیت های مهم تر معطوف کند.
مثلا در مورد اتوماسیون فروش کارهایی نظیر بررسی اعتبار و صورتحساب مشتریان جدید و مشتریان قبلی، پردازش سفارش‌ها، مدیریت سهام و درخواست‌های افزایش فروش، ردیابی مرسوله ها در مراحل مختلف ارسال، تحویل و مرجوعی، مدیریت مشتری و مدیریت حساب به کمک هوش مصنوعی با سرعت و دقت بیشتری بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی انجام خواهد شد.
به کمک دستیار دیجیتالی هوش مصنوعی می توانید جلسات را رونویسی و خلاصه کنید و به این ترتیب میزان بهره وری و بازدهی را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.
بر اساس یافته های تحقیقات اخیر PwC فناوری های هوش مصنوعی می توانند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال 2030 به میزان 15.7 تریلیون دلار افزایش دهند و بیش از 60 درصد مشاغل در دنیا تا 5 سال آینده کاملا خودکار و هوشمند خواهند شد.

ادامه مطلب  هوش مصنوعی میدجرنی چیست؟

نتیجه گیری

تشخیص صدا، وسایل نقلیه ی خودران، آموزش هوشمند، عملیات استخدام و گزینش و ارائه ی خدمات پشتیبانی تنها بخش کوچکی از کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارهاست.

هوش مصنوعی با تسلط خود بر هر حوزه ای تأثیر گذاشته است و هر روز شاهد افزایش پیشرفت های تکنولوژیکی آن هستیم. اندازه ی بازار هوش مصنوعی در سال 2020 به 51.08 میلیارد دلار رسیده که پیش بینی می شود تا سال 2028 به 641.3 میلیارد دلار برسد.

ممکن است ساعتها طول بکشد تا یک مدیر، تحلیلگر یا بازاریاب به تجزیه و تحلیل داده های مشتری و کشف روابط معنادار بپردازد و زمان کمتری برای استفاده ی واقعی از آن برای تصمیم گیری های حیاتی باقی بگذارد. اما بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی می تواند این مدت زمان را کوتاه کرده و مزایای زیادی برای یک کسب و کار و کارمندان آن داشته باشد.
اتوماسیون کارهای روتین با کمک هوش مصنوعی می تواند به کارمندان کمک کند تا زمان بیشتری را صرف کارهای خلاقانه ای کنند که ارزش بیشتری برای شرکت و مشتریانش فراهم می کند و بازدهی کسب و کارها را در کوتاه مدت افزایش دهد.

ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up
طراحی و توسعه توسط